Festival of Art and Independent Games in Cieszyn 2017

II edycja festiwalu gier video odbyła się 24 i 25 czerwca 2017. Wzięli w niej udział przedstawiciele i studenci Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytet w Ostrawie oraz Uniwersytet Świętych Cyryla i Metodego w Trnavie a także eksperci branży nowych technologii, projektanci i artyści ze Stanów Zjednoczonych, Austrii i Meksyku. Festiwal zgromadził liczną publiczność na rynku w Cieszynie, gdzie odbyły się koncerty i pokazy gier.

Relacja z LAG Festival 2017

Zgodnie z programem projektu „Festival of Art and Independent Games“ w roku 2017 na uniwersytetach w Cieszynie, Trnavie i Ostravie oraz na terenie tych miast odbyło się pięć wydarzeń gromadzących wszystkich zainteresowanych procesem tworzenia gier, tj.: konkurs na projekt gry video LAG ARENA, warsztaty dla studentów GAME JAM, konferencja LAG EDU oraz 2-dniowy LAG Festiwal.

LAG Arena

W 2017 roku odbyła już kolejna (druga edycja) konkursu na projekt i koncepcję gry video. Konkurs pt „Zaprojektuj grę” jest skierowany do uczniów i uczennic szkół ponadgimnazjalnych, którzy chcą spróbować swych sił w wymagających zadaniach koncepcyjnych i warsztatowych związanych z nowymi technologiami.

W trzy-etapowym konkursie uczestnicy przygotowują koncepcje i elementy gry video. Zaczynając od pomysłu na grę, w kolejnych zadaniach przedstawiają wskazane elementy gry. W każdej edycji obowiązuje inny temat przewodni. Tematem edycji 2017 były legendy dotyczące miasta Cieszyna i regionu.

Laureatką konkursu została Karolina Ziółkowska za projekt gry „Cieszynianka”.

Zwyciężczyni wzięła udział w kolejnym działaniu LAG GAME JAM, podczas którego wraz z ponad setką studentów z Polski,Czech i Słowacji w ciągu pięciu dni tworzyła symulację gry video.

LAG Game Jam

W maju 2017 roku odbyły się także kolejne już warsztaty dla studentów z trzech uniwersytetów partnerskich. Formuła GAME Jamu zakłada, iż co roku warsztaty odbywają się na innym Uniwersytecie partnerskim. W tej edycji prawie setka studiujących na kierunkach artystycznych, projektowaniu gier oraz informatyce z Polski, Słowacji i Republiki Czeskiej spotkała się na Uniwersytecie w Ostravie.
Idea warsztatów w formule 5-dniowego GAME JAMu skupia się nie tylko na możliwości doskonalenia umiejętności i kreatywności uczestników. Jest także doświadczeniem pracy w zespole, pod presją czasu i w międzynarodowym środowisku, gdzie umiejętności współpracy i komunikacji są w cenie. Uczestnicy przygotowują projekt gry w losowo dobranych, międzynarodowych zespołach liczących około od8 do 10 osób. Celem jest stworzenie w ciągu 5 dni działającego prototypu gry video. Duże znaczenie ma także fakt, iż tytuły gier są także dobierane losowo za pomocą elektronicznego generatora. Końcowe prace są oceniane przez ekspertów w różnych kategoriach: najlepsza grafika, najlepszy dźwięk, najlepsza mechanika, najlepszy marketing i najlepsza gra oraz nagroda publiczności. Najlepsze zespoły prezentują swoje prace na scenie Lag Festiwalu.

Na GAME JAM w Ostravie powstało 10 gier. Poniżej prezentujemy prace 5 najlepszych drużyn:


Team White: Impossible Squirrel of the Deep


Team Black: Bonk Terrorist the Quickening


Team Green: Muppet Matador Rocket


Team Blue: Morbid dentist Panic


Team Purple: Legend of Gnomes

LAG Edu

Podczas dwudniowego Festiwalu Gier co roku odbywa się także konferencja z udziałem ekspertów związanych z rynkiem gier i sztuki, która skierowana jest do szerokiego grona odbiorców oraz wydarzenia towarzyszące.
W sobotę 24 czerwca 2017 r. na Hali widowiskowo-sportowej w Cieszynie można było spotkać i wysłuchać specjalistów z branży gier, twórców i artystów. Na scenie festiwalu wystąpili:

1/Tim Linder (St Loius Community College, USA)
“Games and Virtual Environments for Education”,
2/Eric Olivares (Graphic designer, Hiszpania/Meksyk)
“Visual identity systems (case studies)”,
3/Winfried Ritsch (artist and research engineer, specialized in media-art Graz Art University)”Auditory Virtual Environment (AVE) as a coulisse, backdrop or as scenery for acoustics beyond the physics”,
4/Jaromír Plachý, (game developer, Amanita, Czech Republic)
“Chuchel-the new game of Amanita Design”,
5/Marcela Polochová (University of Ostrava) “Animation without camera”,
6/ Iwona Pomianowska, (“Gamification of film narration”,
7/Marcin Goldyszewicz (Uniwersytet Śląski)“Inspiration from nature in game design”.

LAG Music

Podczas dwóch dni festiwalu można było także posłuchać różnorodnej muzyki związanej z tematyką gier i rozrywki elektronicznej. Pierwszego dnia cieszyńska publiczność wysłuchała koncertu zespołu SALK ze ścieżką dźwiękowa na żywo do filmu niemego Nosferatu z 1922 r. Drugiego dnia wystapił Zespół Percival z z repertuarem znanym ze ścieżki dźwiękowej do gry “Wiedźmin”. Szeroką publiczność zgromadził także koncert muzyki filmowej i musicalowej w wykonaniu Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej oraz Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia”.

LAG CON

Nowum Edycji 2017 był konwent miłośników gier i fantasy zorganizowany przez studentów Wydziału Artystycznego UŚ w Cieszynie. Wydarzenie to zgromadziło licznych uczestników w różnym wieku przy rozgrywkach turniejów gier. Konwent odbył się w budynku Liceum

LAG Festival

Najważniejszym wydarzeniem na scenie LAG Festival była oczywiście prezentacja gier. W prezentacji wzięli udział zaproszeni twórcy niezależni, absolwenci kierunków związanych z projektowaniem gier, oraz zespoły biorące udział w LAG Game Jam. Na scenie można było także zobaczyć najlepsze projekty uczniów szkół średnich wyłonione podczas konkursu LAG Arena. Spośród prezentowanych gier i dzieł interaktywnych publiczność mogła także wybrać najlepsze projekty i przyznać nagrodę publiczności.

Jak co roku wręczano nagrody dla najlepszej gry niezależnej, najlepszego projektu dyplomowego oraz zwycięskiego projektu gry w konkursie dla młodzieży LAG ARENA.