LAG FESTIVAL 2019

„Najważniejszą rzeczą w LAGu jest zdobywanie nowych umiejętności” – podsumowywali swój udział w LAG FESTIVAL studenci i goście festiwalu. Podczas finałowej, czwartej edycji LAG FESTIVAL of Art and Independent Games w ramach projektu LAG FESTIVAL na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie spotkali się pasjonaci gier, artyści oraz przedstawiciele branży gier. Wszyscy uczestnicy mieli okazję wziąć udział w międzynarodowej konferencji LAG EDU, zaprezentować swoje prace, poznać innych game designerów a także dowiedzieć się wiele o branży gier od strony projektowej, biznesowej i artystycznej.

Tegoroczny LAG FESTIVAL odbył się od 3-5 czerwca 2019 roku w Cieszynie. Wzięli w nim udział studenci trzech uniwersytetów: Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytet w Ostrawie oraz Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnavie a także zaproszeni goście I eksperci z branży gier I sztuk audiowizualnych z Francji, Belgii, Meksyku, USA, Czech, Słowacji I Polski.W programie znalazły się konferencja, warsztaty projektowania gier typu GAME JAM a także liczne spotkania, wykłady gościnne, konkursy LAG ARENA oraz koncerty LAG MUSIC.

 

Trzy dni festiwalowe w Cieszynie stanowiły podsumowanie prac w projekcie LAG FESTIVAL of ART and INDEPENDENT GAMES. Jak co roku festiwal rozpoczął się międzynarodową konferencją LAG EDU pt. Art, Media and Games. Gośćmi tegorocznej konferencji LAG EDU byli:

  • Vincent Langouche – dyrektor festiwalu Leuven International Short Film Festival, Belgia
  • Francois Serre – dyrektor festiwalu „Courant 3D”, Francja
  • Julio Broca – projektant i socjolog, Departament Sztuki Cyfrowej w Szkołe Sztuk Plastycznych i Audiowizualnych w Puebla w Meksyku
  • Aleksandra Giz – profesor nadzwyczajny w Northern Illinois University, USA i Uniwersytetu w Opolu, Polska
  • Iwona Pomianowska – projektantka i wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Psychologii) oraz The Schiller National Film Szkoła (postprodukcja i nowe media), Belgia.

Konferencje z cyklu LAG EDU mają charakter spotkania twórców, ekspertów i akademików zajmujących się tworzeniem gier. Celem konferencji jest wymiana doświadczeń oraz nawiązanie kontaktów z projektantami z różnych stron świata. W tym roku w programie dwudniowej konferencji oprócz zaproszonych gości indywidualnych wystapili także pracowanicy Zakładu Nowych Mediów Uniwersytetu Śląskiego, pracownicy Wydziału Artystycznego z Uniwersytetu w Ostravie oraz pracownicy Wydziały Komunikacji Medialnej z Uniwersytetu Sw. Cyryla I Metodego w Trnavie. Ponadto w programie znaleźli się także przedstawiciele uczelni partnerskich Uniwersytetu Śląskiego w dziedzinie sztuk audiowizualnych ze School of Art, University of Evora w Portugalii oraz University of Nevada z Las Vegas. Tematyka prezentacji dotyczyła najnowszych tendencji kierunków rozwoju, w których zmierzają nowe media (gry video, 3D, Augmented Reality, virtual Reality). Poszczególni goście prezentujacy znane imprezy audiowizualne zagranicą dyskutowali także na temat płaszczyzn współpracy twórców różnych form audiowizualnych takich jak gry, filmy krótkometrażowe, animacje a także aspektów storytellingu i fabularnej treści w grach. Konferencji towarzyszyły warsztaty oraz konsultacje. Wszyscy uczestnicy mogli także wziąć udział w prezentacjach pracowni kierunku Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.


Dużym zainteresowaniem cieszyła się także przygotowana specjalnie na konferencję LAG EDU międzynarodowa, pokonkursowa wystawa plakatu pt. „Świat wirtualny- świat realny”. Na konkurs nadesłano ponad 300 prac z całego świata, a wśród finalistów znalazły się prace artystów z Turcji, Chin, Tajwanu, Szwecji, Rosji, Polski, Słowacji. Plakaty finalistów można było obejrzeć podczas trwania konferencji w sali konferencyjnej Uniwersytetu Śląskiego oraz na specjalnej wystawie w ramach LAG FESTIVAL, która została otwarta w drugim dniu Festiwalu w Miejskiej Galerii Sztuki w Domu Narodowym w Cieszynie.

Kolejnego dnia na scenie festiwalowej na Rynku w Cieszynie odbyły się prezentacje gier i projektów gier niezależnych od projektów uczniowskich i studenckich po profesjonalne gry. Wszystkich gości na Rynku w Cieszynie przywitała Pani Burmistrz Gabriela Staszkiewicz oraz Dziekan Wydziału Artystycznego UŚ prof.Małgorzata Łuszczak.

W tym roku w maju na Kampusie Cieszyńskim UŚ odbyły się największe warsztaty projektowania gier GAME JAM w których wzięło udział ponad 120 uczestników z trzech uniwersytetów partnerskich projektu. Podczas 5-dniowych warsztatów studenci pracowali w losowo dobranych grupach międzynarodowych aich zadaniem było stworzenie działającego poziomu gry. W warsztatach wzięli także udział finaliści młodzieżowego konkursu na najlepszy projekt gry “Zaprojektuj grę” LaG ARENA, który realizowany był od listopada 2018-lutego 2019 roku.


Konkurs drużynowy realizowany w ramach warsztatów projektowania gier GAMe JAM 2019 dla studentów/ tek Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytet w Ostrawie oraz Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnavie wygrała Drużyna ORANGE z grą pt.: Underground Viking Roundup. Międzynarodowe jury doceniło zarówno plastyczne jak i dźwiękowe walory gry oraz integralność całego projektu.

Lista gier GAMe JAM:

1/ Team Orange – gra: Underground Viking Roundup

2/ Team Pink – gra: Spectral Cyborg Patrol

3/ Team White – gra: Doom Barber Wild West Beautician of Doom

4/ Team Balck – gra: Darkest Team Park Inspector

5/ Team Blue – gra: Rangers of Enchanted Fortress

6/ Team Red – gra: Radioactive Dog Legend

7/ Team Purple – gra: Stylish Sword Turbo

8/ Team Green – gra: Quest for Mysterious Orb

9/ Team Grey – gra: Onion Yeti from Hell

W konkursie Najlepszej Gry Niezależnej zwyciężyła gra „Chuchel” zaprojektowana przez Studio Amanita Design z Republiki Czeskiej.

W konkursie LAG ARENA”Zaprojektu grę” skierowanym do młodzieży szkół średnich zwyciężył projekt najmłodszego w historii naszych konkursów uczestnika – 16-letniego ucznia ZSA-P w Tarnowskich Górach Michała Kolano pt. WARMGROWER. Kolejne miejsca w tym konkursie zajeły uczennice liceum plastycznego Iga Budnik z projektem: Break through the Darkness i Karolina Cebula z grą pt.: NANO World. Wszyscy laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy.

W ramach LAG MUSIC cieszyńska publiczność wysłuchała też dwóch koncertów najlepszych ścieżek dźwiękowych ze znanych gier w wykonaniu muzyków Instytutu Muzyki UŚ w formacjach: Company of Crisis, Game Jam, Game Annihilators oraz Free Flow Electric. Wystapili w nich muzycy z Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie pod kierownictwem dr hab Krzysztofa Gawlasa, dr Marcina Żupańskiego, dr Pauliny Bielesz oraz Jakuba Chojnackiego.

W ramach LAG Tech podczas LAG FESTIVAL zaprezentowała się ostrawska firma CRANEBALLS, której przedstawiciele zaprezentowali grę którą studenci z Uniwersytetu Śląskiego z Uniwersytetu Ostrawskiego zrealizowali w ramach współpracy i odbytych staży. Ze strony słowackiej w prezentacji uczestniczyła pedagog i animatorka Denisa Janska związana min. z ostrawskim QQ Studio, w który praktyki i staże odbywają studenci z Cieszyna i Ostrawy. Ponadto odwiedził nasz także Victor van Schagen, który zaprezentował grę opartą na motywach ze śląskich legend. Byli też przedstawiciele firm Techmo, którzy ufundowali nagrodę dla najlepszego dźwięku w grach z tegorocznej edycji w postaci dostępu do firmowych produktów.

Podczas tegorocznych imprez i warsztatów w ramach projektu Lag FESTIVAL współpracowaliśmy z firmami ICUVO, TECHLAND, 2B Games i IMG.Pro. Przedstawiciele tych firm byli obecni na naszych eventach oraz konsultowali prace studentów na GAMe JAM. W tegorocznym festiwalu wzięła udział także młodzież ze szkół średnich z Bielska-Białej, Katowic, Sosnowca, Tarnowskich Gór.

Zapraszamy do obejrzenia relacji z Festiwalu na funpagu
https://www.facebook.com/lagfestival/

Projekt „Festival of Art and Independent Games” jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Partnerem wspierającymi i merytorycznym jest Miasto Cieszyn.